Med ökad global oro över effekterna av Coronaviruset (COVID-19) är allmänhetens hälsa, säkerhet och välmående av yttersta vikt. Under den här särskilt svåra tiden för medborgarna bör onlinespelföretag agera med socialt ansvar och säkerställa att de européer som väjer att spela online kan fortsätta att göra det i en trygg och säker miljö.

I detta avseende motsätter vi oss starkt de uppenbara hänvisningar till coronaviruset som finns i en del ny spelreklam och uppmanar alla onlinespelföretag att se till att deras:

  • Marknadsföring inte hänvisar till coronaviruset, Världshälsoorganisationens (WHO) corona-relaterade uttalanden och/eller någon annan coronavirus-relaterad utveckling.
  • Marknadsföring inte porträtterar spelande som en lösning på sociala, personliga eller finansiella problem eller bjuder in kunder till att spela online som en lösning på uttråkning.
  • Marknadsföring och webbplatser innehåller skyltad information om minimiåldersbegränsningar, nationella hjälplinjer för spelberoende och nationella självuteslutningsregister.
  • Kunder övervakas noggrant för att upptäcka problematiskt spelbeteende, i enlighet med GDPR-bestämmelserna, och ingripa när det är nödvändigt.
  • Webbplatser innehåller robusta och rigorösa KYC-åtgärder (Know Your Customer) för att verifiera identiteten på nya kunder och förhindra minderåriga från att spela.
  • Webbplatser innehåller verktyg för ansvarsfullt spelande – t.ex. insättningsgränser och självuteslutningsverktyg som aktivt främjas och synliggörs. Dessa åtgärder bygger på insatser som redan vidtagits av Europeiska organisationen för spel och bettings (EGBA) medlemmar och andra som en del av deras säkrare spel-insatser, och är i enlighet med Europeiska kommissionens ”Rekommendation 2014/478/EU om konsumentskydd i onlinespel” som ger grundläggande riktlinjer för säkrare spelande och ansvarsfull kommersiell kommunikation för onlinespel. Vi uppmanar onlinespelföretag att dela denna information till alla anslutna företag som de arbetar med och se till att deras varumärken inte marknadsförs på ett oetiskt och socialt oansvarigt sätt.

Detta uttalande stöds av följande europeiska onlinspelsorganisationer:

AFJEL – Association Française des Opérateurs de Jeu en Ligne (France); APAJO – Associação Portuguesa de Apostas e Jogos Online (Portugal); BAGO – Belgian Association of Gaming Operators (Belgium); BGC – Betting and Gaming Council (UK); BOS – Branschföreningen för Onlinespel (Sweden); DOCV – Deutscher Online Casinoverband (Germany); DOGA – Danish Online Gambling Association (Denmark); DSWV – Deutscher Sportwettenverband (Germany); EGBA – European Gaming and Betting Association (Belgium); IBIA – International Betting Integrity Association (Belgium); iGEN – iGaming European Network (Malta); LOGiCO – Lega Operatori di Gioco su Canale Online (Italy); NBO – Norsk Bransjeforening for Onlinespill (Norway); OVWG – Österreichische Vereinigung für Wetten & Glücksspiel (Austria); and Speel Verantwoord (Netherlands).